• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Övningskörning, beslagta bil?

Grauior

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
14 Januari 2021
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Om jag är handledare åt en person, som har skulder hos kronofogden.
Vi övningskör med min bil, där den skuldsatta personen kör bilen.
Om vi blir stoppade i en poliskontroll, har polisen då lagstöd att beslagta bilen för utmätning?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 126
Mottagna reaktioner
620
Poäng
637
Nä, det låter ju helt otroligt omöjligt. Det är ju din bil, hur skulle den kunna utmätas :)
 

Andrea

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 577
Blev medlem
29 Augusti 2019
Meddelanden
2 055
Mottagna reaktioner
309
Poäng
577
Nä, det låter ju helt otroligt omöjligt. Det är ju din bil, hur skulle den kunna utmätas :)
Fast det var ett sånt ärende de tog upp igår i tidningarna . Att en person lånat ut sin bil till en skuldsatt och de tog bilen i en kontroll . Han lyckas inte få tillbaka den . De hävdar just att många skriver andra på sin bil och därför är ägandet av bilinnehavet inte viktigt verkar det som . Helt otroligt tycker man .
 

Andrea

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 577
Blev medlem
29 Augusti 2019
Meddelanden
2 055
Mottagna reaktioner
309
Poäng
577

Rafal lånade ut sin bil – då plockades den av Kronofogden​

UPPDATERAD 6 NOVEMBER 2023PUBLICERAD 6 NOVEMBER 2023
Rafal Witschlings bil utmättes när den var utlånad till en skuldsatt nära familjemedlem. Nu gör han allt för att få tillbaka den.
– Jag visste inte att de kunde göra så här, säger Rafal Witschling till SVT.
I somras lånade Rafal Witschling från Alvesta ut bilen till en skuldsatt nära familjemedlem. När personen som körde bilen blev stoppad för fortkörning mättes bilen ut av Kronofogden på distans.
– Jag tycker det är konstigt, säger Rafal Witschling.
Hör Rafal Witschling berätta mer i klippet ovan.

Fordonsregistret är bara en indikation​

Enligt lagen får Kronofogden utmäta bilar som körs av skuldsatta, trots att bilen har en annan ägare i fordonsregistret, eftersom ingen större kontroll görs när en bil byter ägare.
– Den som står i bilregistret är bara en indikation vem som kan vara ägare, säger kronoinspektör Dennis Blomfeldt.
Tanken med lagen är att myndigheten ska nå de personer som försöker dölja sina tillgångar och istället skriva bilar på andra personer, så kallade bilmålvakter.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 084
Mottagna reaktioner
1 979
Poäng
1 307
Då tar vi och reder ut begreppen:

Beslag - regleras i rättegångsbalken och har tre syften:
Bevis i utredning av brott
Återställande till den med bättre rätt
Förverkande

Utmätning - regleras i utsökningsbalken, syfte att reglera skulder

Biträde med säkerställande - regleras i utsökningsbalken 6:12a och gör att Kronofogden kan begära biträde av Polismyndighet för att säkerställa utmätt egendom (utmätning på distans).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 964
Mottagna reaktioner
13 608
Poäng
10 387
Då tar vi och reder ut begreppen:

Beslag - regleras i rättegångsbalken och har tre syften:
Bevis i utredning av brott
Återställande till den med bättre rätt
Förverkande

Utmätning - regleras i utsökningsbalken, syfte att reglera skulder

Biträde med säkerställande - regleras i utsökningsbalken 6:12a och gör att Kronofogden kan begära biträde av Polismyndighet för att säkerställa utmätt egendom (utmätning på distans).
Du menar löneutmätning alltså?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 964
Mottagna reaktioner
13 608
Poäng
10 387
Om jag är handledare åt en person, som har skulder hos kronofogden.
Vi övningskör med min bil, där den skuldsatta personen kör bilen.
Om vi blir stoppade i en poliskontroll, har polisen då lagstöd att beslagta bilen för utmätning?

Det blir ju en ub 4:19 situation, då blir frågan hur du och person är relaterade, är det en sambo eller liknande så är det möjligt i alla fall
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Om jag är handledare åt en person, som har skulder hos kronofogden.
Vi övningskör med min bil, där den skuldsatta personen kör bilen.
Om vi blir stoppade i en poliskontroll, har polisen då lagstöd att beslagta bilen för utmätning?
Frågan har varit föremål för diskussion tidigare och ja, lånade bilar kan utmätas av KFM. Det verkar dessutom väldigt svårt att kunna bevisa att det är du själv som äger bilen. Möjligen att ett kvitto/köpekontrakt från när bilen förskaffades kan verka som bevis?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 126
Mottagna reaktioner
620
Poäng
637
Inser att mina kunskaper är väldigt begränsade här, låter ju helt otroligt :) .

Men jag förstår problematiken att skuldsatta skriver över ägandet till nära och kära. Men de borde de ju kunna utreda om så har skett va? Om du har ägt bilen i flera år (och personen ifråga aldrig har ägt den) borde det ju inte vara någon fara. Speciellt om ägaren sitter bredvid som handledare.

Skulle den skuldsatta personen själv ha ägt bilen innan dig och kör runt på egen hand i den borde ju situationen vara en helt annorlunda tänker jag.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Fast det var ett sånt ärende de tog upp igår i tidningarna . Att en person lånat ut sin bil till en skuldsatt och de tog bilen i en kontroll . Han lyckas inte få tillbaka den . De hävdar just att många skriver andra på sin bil och därför är ägandet av bilinnehavet inte viktigt verkar det som . Helt otroligt tycker man .

Viss skillnad att låna ut sin bil och att som handledare övningsköra. Eftersom handledaren har ansvaret vid övningskörning är det likvärdigt med att skjutsa en skuldsatt person.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp